onsdag 5 juni 2013

Lite mat tips

Jag tycker om o laga mat, till andra :) Skittråkigt o laga till sej själv men på jobbet är de kul. Så tänkte komma me lite mattips :)

Först ett väääädligt enkelt och gott tips!

Koka pasta, stek baconet. lägg i baconet när pastan är klar (och avhälld från vattnet), blanda i önskad mängd creme fraiche, krydda me lite vit och svart peppar och salt efter smak. Servera, snabbt ihop rört och väldigt god lunch eller middag :)




Andra receptet är oxå väldigt enkelt och gott.

Monicas ungsfalu! Tärna äpple (man kan även ha gul lök i). Vispa grädde, ner me chilisås och bostongurka. smaka av me salt o peppar efter tycke. Antingen skivar man falukorven eller så gör man som jag, skär snitt i den, och så skivar jag ost som ja trycker ner i skårorna. Häll över gräddblandingen, in i ugnen 200grader i ca 15-20. Servera med mos o grönsaker :)



Tills sist ett paj recept!

Abbes tacopaj. Såklart enkelt o gött ;)

Deg: 4dl vetemjöl.
1/2tsk salt.
2tsk bakpulver
50gram margarin
1 1/2 dl mjölk.
Knåda ihop, kavla eller tryck ut degen i form, nagga och förgrädda i ca 10min 225grader.

Köttfärsen: 1gul lök (behöver man inte ha om man som jag inte är så förtjust i lök ;) )
500gram köttfärs
1påse tacokrydda
1dl vatten
 Stek som du gör till tacos.

Övrigt: 2-3st hackade tomater
hackad pepperoni efter smak
2dl creme fraiche (jag brukar ha mer)
4msk majonäs
salt o peppar
2dl riven ost

Häll på köttfärsen på den redan färdiggräddade pajen. Häll sedan över röran. in i ugnen på samma grader tills den fått färg.

Man kan även göra som på bilden:
Samma pajdeg som tacopajen, men med broccoli, paprika och bacon. koka broccolin, gärna överkoka den så den faller isär, stek bacon. creme fraiche med majaonäsen, hackad paprika och krydda.  Rör ihop allt det och häll i pajdegen, riven ost uppepå så blir det som nedan :)

Väl smakat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar